14. I’m back in Australia 🐨

29 september 2019 - Buderim, Australië

Heey allemaal 🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️🙋🏼‍♀️

Welkom bij de eerste blog van mijn bijbelschoolstudie.

Voor iedereen die nieuw zijn op mijn blog, super leuk dat je een kijkje neemt; en voor de trouwe ouwe volgers, yeah mijn blog is weer terug 🎉

Voor de mensen die ik nog niet ken, of die mij nog niet kennen; ik ben Jolique en I love gezelligheid, adventure, de ocean, Kangaroos, de bijbel, YWAM, friends, nieuwe dingen leren, uitdagingen en nature en zo kan ik er nog wel een paar opnoemen 😁

Afgelopen 5,5 maand (januari-juni) heb ik een Discipleship Training School (DTS) gevolgd bij Youth With A Mission (YWAM oftewel jeugd met een opdracht) in Australië. Dit zijn 5,5 ontzettend mooie, uitdagende, soms ook lastige, bijzonder maanden geweest. In mijn vorige blogs kun je er meer over lezen.

De komende 9 maanden volg ik een Study Bible School (SBS) met YWAM in Sunshine Coast, Australia. We gaan elk boek van de bijbel bestuderen; bijvoorbeeld wie de schrijver van het bepaalde boek is, wat de boodschap was voor de mensen in die tijd en wat wij daarvan nu kunnen leren in ons dagelijks leven. Er zit een hele methode achter, waar ik in mijn volgende blog meer over zal delen. Verder weet ik ook niet helemaal precies hoe deze komende 9 maanden eruit zullen gaan zien, maar dat weten we eigenlijk nooit, toch ?! :) Ik weet wel dat ik hier goed zit en dat ,ondanks de twijfels die ik soms heb, God het bedoeld heeft dat ik hier ben. De laatste weken thuis heeft God zoveel deuren geopend zodat ik hier kon zijn en ik ben echt nog steeds speechless en so amazed. God is zo goed!! 😍💛🙌🏼

Ook wist God natuurlijk al lang van tevoren dat ik hier deze bijbelschool zou doen 🙃 Tijdens de eerste weken van mijn DTS was ik boos op God en heel verdrietig en teleurgesteld. Er kwam een hoop uit😅 In de 7e week van DTS had ik weer zo’n moment dat ik met mn vuist naar de hemel stond boos te zijn. Aan het einde daarvan bad ik of ik een Engelse bijbel mocht krijgen. Ik had geen Engelse bijbel, en Nederlands vond ik toen helemaal geen leuke taal meer, dus eigenlijk las ik de bijbel niet. Ik bad ongeveer dit: “God, ik wil graag een Engelse bijbel, ik wil hem niet hoeven te kopen, als het Uw wil is dat ik die Engelse bijbel krijg, dan wil ik dat u die aan mij geeft, amen.” Dan hebben jullie even een beeld hoe dat ongeveer ging. Aan het einde van die week kwam een jongen van mijn DTS naar mij toe met een tas van een boekenwinkel waar indd een hele nieuwe Engelse bijbel in zat en hij zei dat God het op zijn hart had gelegd om die te kopen en aan mij te geven. What the heck!!! Het was alsof God tegen mijn hart zei dat als ik Hem wil leren kennen, Hij zichzelf bekend heeft gemaakt door Zijn Woord en dat ik mag lezen hoeveel Hij van mij houdt en hem mag leren kennen. De bijbel was een esv-vertaling en voor deze bijbelschool moesten we ook een esv-vertaling hebben. Dus ja deze bijbelstudie is ook een big “YES” naar God’s uitnodiging toe.

27E76DE9-A4BB-442A-B1C4-4D7A51684414

Er zijn een aantal doelen die ik heb en bepaalde dingen die ik hoop te leren en bereiken met deze bijbelschool. Ten eerste vind ik het echt een mega mooi iets dat ik 9 maanden de kans en tijd krijg om de bijbel beter te leren kennen met mensen om me heen die ook zo excited zijn om God beter te leren kennen en te groeien als persoon en in geloof.

Ik heb voor zoveel jaren mijn geloof en beeld van God gebaseerd op dingen die ik in de kerk zag/leerde, hoe christelijke mensen zich om mij heen gedroegen en hoe ze leefden, verhalen van mensen, eigen gedachten en ideeën etc. Maar ik had nooit echt een persoonlijke relatie met God. Ik heb eigenlijk pas tijdens mijn DTS echt geleerd en bevat dat God een persoonlijke relatie met mij wil en dat dat ook kan wanneer ik mij openstel. Ik heb door de jaren heen een soort ‘eigen’ God gecreëerd in mijn hoofd en God in een box gestopt. Mijn beeld van God was nogal messed-up en is nog steeds niet helemaal ‘hersteld’. Telkens als iemand iets zei over wie God wel was dan botste dat vaak gelijk met de God die ik in gedachten had en ik snapte ( snap ) er soms helemaal niks meer van. Door Zijn Woord te lezen en te bestuderen, leren we kennen wij Hij echt is, wie Hij zegt wie Hij is. Ik ben helemaal ready om God beter te leren kennen en te breken met religie en alle regels die ik geplakt heb aan het hebben van een relatie met Jezus.

Ik hoop en bid echt dat ik tijdens en vooral na deze bijbelschool zoveel andere jongeren mag bemoedigen in hun reis met God. Of dat nu thuis zal zijn of ergens anders. Al zou ik voor de rest van mijn leven bij de ‘appie’ gaan werken of bij de aardbeien, dan geloof ik nog dat deze bijbelschool daar immens veel aan kan bijdragen en dat ik daar tot een zegen kan zijn 🍓 Maar goed, als het aan mij ligt, heb ik wel andere plannen 😅

Mijn verlangen is om mensen te helpen en dat wil ik doen op basis van God’s waarheid, niet met mijn eigen ideëen en gedachten over hoe ik denk dat het allemaal moet. Nee, ik wil mensen helpen op basis van hoe God mensen ziet en vanuit Zijn liefde, hoop en waarheid voor ons ❤️

8F5027E1-A4ED-4147-9493-B47EA9E2F41C

CC1E9602-2D8F-41C8-BC69-E46184089110

DCD69CA5-4C1D-450F-8782-84C2017E0230

Ondertussen heb ik mijn eerste week er al op zitten. Precies 1 week geleden kwam ik hier aan. Wauw wat kan er in 1 week al veel veranderen en wat kun je zoveel leren in maar een paar dagen. De eerste paar dagen waren best wel even heel erg wennen, maar voel me nu al op me plekkie, wat is het hier mooi zeg!!

C1B0EFE1-070A-48D2-9382-92279CF0B327

3A239841-6C5C-4922-A38F-E7D04EFDA0CF

Onze groep bestaat uit 40 studenten, waarvan de helft uit Europa komt (Noorwegen, Zwitserland, Duitsland en Finland). Ook hebben we ongeveer 25 leiding, wat echt super veel is in vergelijking. Op dit moment zitten we nog in de 3 introductie-weken, als deze weken over zijn, wordt het programma allemaal net ietsje anders en we krijgen dan ook een coach (die helpt bij huiswerk) en een one-on-one (iemand met wie je deze komende 9 maanden kan kletsen en die je helpt in je persoonlijke groei en van alles) en een small group (een kleiner groepje waarmee je af en toe samen komt)

5C6876DE-BB2C-430D-8AC5-2EAB94AD1B2F

De afgelopen week hebben we onder andere kennis gemaakt met de studiemethode, met de waarden van de YWAM, met het ‘miracle-in-process-verhaal’ hoe we als YWAM in dit gebouw zijn terecht gekomen en we hebben ons eerste bijbelboekstudie er al op zitten: Philemon. Het is een super klein boek van maar 25 versen, maar wat zit daar al veel wijsheid en levenslessen in zeg poeh hey. Toen we het voor de eerste keer doorlazen, snapte ik er niet veel van en snapte ik echt niet de boodschap achter dit verhaal. Maar zodra we er echt in gingen duiken, valt er zoveel van te leren. Ik ben ook super enthousiast over de methode die ze hier gebruiken, maar daar vertel ik dus later wat meer over, zodat jullie hopelijk ook de bijbel beter kunnen begrijpen en bestuderen :)

C21A8F2D-8892-4B62-941B-EEC3840FC13A

1BDB7432-5B51-49D7-B7AF-0B5073D2D694

Verder heeft onze leider, Bryan, echt interessante dingen verteld deze week. This bible school is not a school of self-improvement, but a bootcamp for missions. Hij is super enthousiast om over de bijbel te vertellen en ons tools te geven om ons na deze bijbelschool de wereld in te sturen (waar dan ook) om God’s missie en doel voor ons leven te vervullen en dat we na deze 9 maanden zo getransformeerd en vervuld zijn door/met God’s Woord dat we kunnen gaan en staan waar God ons geroepen heeft. Of dat nu betekent dat we in ons eigen land God’s liefde en Woord verspreiden of om naar een ander land te gaan. Hij is dus heel excited om ons daarvoor voor te bereiden en ons dan na deze 9 maanden de wereld in te sturen.

26C13007-4E30-4E83-B2DD-70E63686635B

Mijn afgelopen weekend was super fijn. Door de weeks hebben we het dus druk met huiswerk en lessen, dus iedereen hier zegt ook dat het heel belangrijk is om zondag echt te rusten en iets te doen waar je van tot rust komt en waar je energie uithaalt.

CD0901C8-D1A2-45F8-AAC6-23A8596F37D0

Ik ben super dankbaar dat ik hier mag zijn en super excited voor alle dingen die ik hier mag leren en voor wat ik mag uitdelen aan de mensen om mij heen.

B19024F2-CEAB-45C3-A826-B9D7E847BDDE

Hoe gaat het met jullie allemaal?

Hoe is het in Nederland? :) heb ik al iets gemist? 🙈

Veel lieve groetjes,

Joo (mijn YWAM naam voor de komende 9 maanden 💁🏼‍♀️)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Karola Vink:
    Fijn om je enthousiasme te lezen Jolique! Be blessed sis!💋♥️♥️
  2. Aresia Van Garderen:
    29 september 2019
    Wat een mooie reis in je levensreis, groei in geloof! En wat heerlijk dat we daarvan mee mogen genieten. 😘😘
  3. Inge:
    29 september 2019
    Hey lieve Jolique...wat mooi om te lezen...mensen kunnen je soms zo heel goed helpen maar soms ook zo bijzonder ingewikkeld maken...en wat is het dan belangrijk om de boel ‘gewoon’ samen met God weer een beetje soort van op een rijtje te krijgen...waarbij het belangrijkste is om boven alles te weten dat God gewoon onvoorwaardelijk veel van je houdt ❤️🌈🎉 en dat er verder eigenlijk helemaal niet zo heel veel heel belangrijk is...maar dat is hoe ik er over denk...dat houdt het voor mij allemaal nog een beetje overzichtelijk 🤩...en heel veel sorry als ik dingen ingewikkeld heb gemaakt en maak voor jou...ik doe het niet expres 😏😍
  4. Cora:
    Lieve Jolique !
    Zo dat is iig een enthousiast begin! 😃
    Ik zie uit naar je verhalen en wat je nog meer zal gaan leren en mee maken 😍

Deze week was het echt een herfstachtige week in Nederland. Momenteel is er een soort herfststorm: veel regen en wind. In Chaam vlogen de eikels me om de oren ha ha. Goed weer om binnen te zitten en het gezellig te maken met kaarsjes. Heel ander weer als bij jou dus 😃
    Kortom je hebt nog niets gemist hoor, ik denk dat wij veel meer missen in vergelijking met jou 😉😃.
    Big hug !!!
  5. Arie van Dijk:
    1 oktober 2019
    Hoi Jolique, een indrukwekkend verslag, heel fijn om te lezen dat je je draai al gevonden mag hebben bij de Aussies. We hebben ons eerst best een beetje zorgen gemaakt, helemaal in je uppie (weer) zo'n reis maken, maar het blijkt wel, we hebben ons voor niks zorgen gemaakt. We wensen je een leerzame tijd toe, met heel veel mooie momenten op geestelijk gebied en fijne ontspan momenten met elkaar.
    XXX opa
  6. Jan Vink:
    17 november 2019
    Dag Joo,
    Jou ken ik via de jam van Karola. Na weken ook maar eens op je site gekeken. Blij met jongeren zoals jij. Hou vol daar.
    Groeten uit Zeeland.